Skal jeg have en forfatterside?

Skal jeg have en forfatterside?

Nogle af de mest hyppige spørgsmål vi får fra forfatterspirer, er:

  • Hvad er en forfatterside?
  • Skal jeg have en forfatterside?
  • Hvor skal jeg have en forfatterside?
  • Hvad skal jeg dele på en forfatterside?

Her kommer vores svar på spørgsmålene, så du som forfatter kan komme ud med dine budskaber og gøre opmærksom på dit forfatterskab og dine bøger.

Hvad er en forfatterside?

En forfatterside er en side, hvor du deler viden om dig selv og dit forfatterskab med dine læsere. Det er meget kort fortalt. Vi kan godt sætte lidt flere ord på det.

En forfatterside er et sted, hvor du bestemmer, hvad der skal deles. Det er her, du kan give dine læsere (og potentielle læsere) et indblik i dig selv og dit forfatterskab. Du bestemmer, hvad der skal deles og hvornår.

Det er også en markedsføringskanal for dig og dine bøger; et sted, hvor interesserede kan følge dig og din skriveproces. Det er en måde at komme tættere på læseren.

Skal jeg have en forfatterside?

Helt kort – JA!

Er du forfatter, skal du have en forfatterside. Det er din kanal til at markedsføre dig som forfatter. En forfatterside gør, at du kommer tættere på dine læsere, da det er et sted, hvor de lærer dig bedre og mere personligt at kende. Du får dit publikum i øjenhøjde, og de kan bedre forholde sig til dig som menneske, når de kan få et lille indblik i din hverdag som forfatter.

Hvor skal jeg have en forfatterside?

Der er mange steder, hvor du kan have en forfatterside. Her er et lille overblik:

  • Egen hjemmeside
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • LinkedIn

Det allervigtigste sted at have en forfatterside er på dit eget domæne – på din egen hjemmeside. Her ejer du 100% af indholdet, og ingen andre bestemmer over det. Indholdet på din hjemmeside kan ikke bare blive fjernet.

Ja, du skal have lavet en hjemmeside, og det kan gøres på et overskueligt budget.

Hvis du kan få et domænenavn, du også kan bruge på de sociale medier, vil det være helt perfekt, så det hele passer sammen.

Ud over en hjemmeside vil vi anbefale, at du enten har en Facebookside eller en Instagramkonto, alt efter hvor dine læsere er. Her kan du dele billeder og videoer af din hverdag, og du kan også få det over på din hjemmeside. En ting er dog vigtigt at vide i forhold til de sociale medier: Du ejer ikke indholdet på de sider. Facebook kan til enhver tid lave nye regler og fjerne eller lukke sider. Derfor er det vigtigt at have dit eget domæne, hvor det hele er samlet.

Du behøver ikke at være på hver eneste platform. Start med en platform du kender, så du ikke overvældes af en masse ny viden, du skal sætte dig ind i, som tager både tid og kræfter fra dit forfatterskab. Når du er etableret på en enkelt platform, kan du altid udvide og oprette en konto på et andet medie. Vores bedste råd er at starte et sted. Man kan altid udvide. 

Hvad skal jeg dele på en forfatterside?

Det kan være svært at finde på, hvad du skal dele. Det kender vi godt, så her kommer en liste, du kan bruge som inspiration til indhold på dine forfattersider:

  • Hvem er du?
  • Et billede af dit skrivebord
  • Et billede af den bog, du er ved at skrive
  • Hvornår vidste du, at du skulle være forfatter?
  • Når du ser din bog hos boghandleren
  • Din bog på biblioteket
  • Hvor finder du inspiration?
  • Et billede fra din hverdag

Det er bare en lille liste af idéer til, hvad du kan dele på din forfatterside. Vi ved, at så snart du kommer i gang, så kommer der flere idéer strømmende til dig.

For nogle kan det hjælpe at have en plan for, hvornår du vil dele indhold på din forfatterside. Det kan måske være hver fredag, måske flere gange om ugen. Flere af idéerne kan sagtens bruges flere gange.

Du kan også følge andre forfattere og se, hvad de deler og få inspiration fra dem. Du skal bare huske at komme med indhold på din egen forfatterside, så den ikke står stille hen, og dine læsere går et andet sted hen.

Opsummering

Ja, du skal have en forfatterside.

Du skal have dit eget domæne, for det bestemmer du 100% over.

Du skal være på minimum ét socialt medie. Vælg et, du kender og selv bruger, så er det meget lettere at komme i gang.