Sådan skriver du din virksomheds historie

Sådan skriver du din virksomheds historie

At skrive sin virksomheds historie er en stor opgave og kan virke meget uoverskuelig.

Det vil vi gerne hjælpe dig med, så det bliver en overskuelig proces, du selv kan kaste dig over.

I det følgende vil vi tage dig igennem nogle vigtige punkter, som du skal have styr på, inden du sætter pen til papir. 

Med 6 trin får du skrevet alt det vigtige ned og kommer til at stå tilbage med din virksomheds historie.

Hvorfor vil du skrive virksomhedens historie ned?

Er du og din virksomhed kommet til en milepæl, som du gerne vil dokumentere? Der kan være mange forskellige grunde til, at man gerne vil skrive historien ned:

  • Jubilæum
  • Generationsskifte
  • Fødselsdag
  • Du vil gerne fortælle din historie

Det er også vigtigt at tænke over, hvem det er, der skal læse din virksomheds historie, hvad skal de bruge den til, og hvad skal de få ud af den. Skal de underholdes eller skal de have ny viden, de kan bruge i deres egen hverdag?

Når du har styr på, hvorfor du vil skrive virksomhedens historie, og hvad læseren skal få ud af det, så er du allerede et rigtig langt stykke ad vejen mod den skrevne historie.

Sådan kommer du i gang

Nu skal du i gang med at samle alle de informationer og historier, du gerne vil fortælle. Det kan godt være en lang proces, hvis det er et 50-års jubilæum, du skal skrive virksomhedens historie til, eller du bare er fuld af guldkorn til dine læsere.

Det kan godt være svært at huske, hvad der skete for et år eller 15 siden. Derfor skal du starte med at lave en tidslinje.

Tidslinjen

Det at lave en tidslinje er en meget praktisk opgave, så du skal finde papir og blyant frem (så kan du altid viske ud og rette). Du starter tidslinjen dét år, virksomheden startede, og alt efter hvor lang en historie du skal dokumentere, skal du lave intervaller på din tidslinje for 1 år, hvert femte år, eller hvad der passer ind.

Ved at lave en tidslinje skaber du overblik over hele historien. Med overblikket kommer minderne gerne frem, og du husker mere og mere. Flere brudstykker kommer frem, og dem skal du notere, så de kan komme med på tidslinjen.

Interviews

Det er sjældent, vi kan huske alt selv. En del af forarbejdet er at lave interviews, så du får andre vinkler på historien med. Der er to ting, du skal tænke over: Hvem skal du interviewe, og hvad vil du spørge dem om?

Det er vigtigt, at du er forberedt, da det giver det bedste interview, så du kan få mest ud af det til din historie. 

Hvem skal du interviewe?

Det kan godt virke lidt uoverskueligt at skulle interviewe en masse og samle alle informationerne. Her kommer vores liste over, hvem du kan tage fat på:

  • Vedkommende, du startede virksomheden med
  • Din første ansatte
  • Den seneste ansatte
  • Medarbejderen, der har været der længst
  • Samarbejdspartnere

… og du må ikke glemme dig selv.

Hvad skal du spørge om?

Hav 5-10 spørgsmål klar, som du vil stille til dem, du skal interviewe, så du har noget at tage udgangspunkt i og kan styre, hvilken vej interviewet skal gå. Det er vigtigt at huske at lade samtalen flyde og se, hvor den går hen. Med spørgsmålene kan du altid komme tilbage på sporet igen.

Hvad skal med?

Hvad skal med, når du skal i gang med at skrive virksomhedens historie ned? 

Det er vigtigt, du gør dig nogle tanker om det, for det er også med til at bestemme, hvor meget information du skal samle sammen.

  • Hverdagens små historier
  • Personalehistorier 
  • Kundehistorier
  • De store linjer – de store nederlag og sejre

Det ene behøver ikke udelukke det andet. For eksempel kan et par personalehistorier være spændende, hvis det er nogen, der har været ansat i virksomheden længe, måske helt fra starten. Det vil sagtens kunne flettes ind i den store historie i selve opsætningen som en lille pop-up, der kan bryde historien lidt op.

Der kan dog ikke være fuld fokus på det hele. Vi vil anbefale, at de store linjer i historien er der, hvor du har fokus, mens de andre små emner kan bryde det hele lidt op og give et blik ind bag facaden på virksomheden.

Hvor lang skal den være?

Hvor meget skal du skrive, altså, hvor lang skal historien om virksomheden være? Det er en væsentlig faktor i udarbejdelsen af arbejdet. Det kommer helt an på, om det er til et 50-års jubilæum, du nedskriver virksomhedens historie, om virksomheden bliver 150 år, eller det er et generationsskifte.

Her er der ikke en fast regel om, at det skal være en bog på flere hundrede sider, eller om det skal være en lille folder. Det kommer også an på, hvor meget tid du har til at samle alle dit materiale, inden du sætter det sammen til en samlet tekst, der kan give læseren et indblik i din virksomhed.

En tommelfingerregel er, jo længe en tidsperiode du skal dække, jo længere skal historien være.

Hvilket format skal den have?

Der er mange måder at formidle en virksomhedshistorie på. Her skal du vælge den, der giver mest mening for modtageren, den der skal læse historien? Er det:

  • Personalet
  • Kunder
  • Familie
  • Aktionærer
  • Alle, der er interesseret

De forskellige formater afhænger nemlig af, hvem den er til, og i hvilken forbindelse historien skal skrives.

  • Bog
  • eBog
  • Folder
  • Flyer
  • Postkort
  • Lyd / Podcast
  • Video

Vælg det format, der giver mest mening for dig og din virksomhed, og vælg også ud fra hvor lang tid du har til at skrive det hele ned.

Begynd skriveriet

Nu begynder det sjove. Du har styr på alt forarbejdet, så nu skal der skrives. Du bestemmer selv, om du vil skrive historien kronologisk eller hoppe lidt rundt i den. 

Tre tips til at få ordene ned på papiret

  • Tag udgangspunkt i din tidslinje, så du allerede har nogle punkter at skrive ud fra.
  • Kig på billederne, mens du skriver
  • Hent inspiration i de interviews, du har lavet

Længden på teksten hænger sammen med formatet, du har valgt at udgive virksomhedens historie i. Har du valgt en bog, kan der komme meget historie med. Har du valgt et postkortformat, er det ikke så meget tekst, du skal skrive, da fokus mest vil være på billederne.

Hvordan kommer du i mål med skriveriet?

Vores bedste råd til at komme i mål med skriveriet er, at du skal prioritere det. Du skal sætte tid af til det i din kalender. Du skal være realistisk, når du sætter tid af til arbejdet i forhold til, hvor meget tekst og materiale du skal have lavet.

Skriver du virksomhedens historie til et jubilæum eller generationsskifte, er der en hel naturlig deadline; selve datoen for jubilæet. Derfor skal du huske i din planlægning, at der skal være tid til:

  • Indsamling af materiale
  • Skrivning 
  • Producering (Tryk af det færdige materiale)